embrAIsme

Подобряване на условията и политиките за МСП за внедряване на ИИ - 02C0379

Резюме

Движещата сила на следващата вълна на цифровизацията - изкуственият интелект (ИИ) - се превърна в основен фактор за цифровата трансформация на обществото. Използването на ИИ доведе до забележителни промени в различни икономически сектори като здравеопазване, промишленост, търговия и транспорт, предлагайки значително повишаване на производителността и ефективността. Основните му бизнес приложения включват автоматизация, разпознаване на изображения/лица, обработка на естествен език, анализ на данни и вземане на решения, като последните включват подобрено управление на информацията и капацитет за прогнозиране.

Ако осведомеността за ИИ е почти повсеместна, то внедряването на ИИ варира значително в различните държави, сектори и размери на фирмите, което представлява проблем за икономическото развитие и регионалната конкурентоспособност. Фирмите са склонни да се разделят на два лагера: приемащите (42%), които в момента използват поне една технология за ИИ, и неприемащите (40%). Ранните внедрители на изкуствен интелект обикновено са или големи корпорации, или малки тясно специализирани стартиращи предприятия с достъп до технологично ноу-хау, необходимо за по-ранните форми на внедряване на ИИ. През 2020 г. 39 % от големите предприятия в ЕС са използвали 2 или повече технологии за ИИ в сравнение със само 22 % от малките предприятия. МСП са изправени пред редица пречки при внедряването на ИИ. Да споменем само някои от тях: липса на осведоменост и готовност за работа с данни, липса на човешки капитал и умения, липса на финансиране, липса на работа в мрежа и сътрудничество, както и репутационни, бизнес и правни рискове.

Общата цел на embrAIsme е да подобри политиките и програмите за насърчаване на внедряването на ИИ от МСП, независимо от тяхното местоположение, размер и сектор.

Партньори

PP

Acronym

Organization

Country

LP01

AW

Austria Wirtschaftsservice

Austria

LP02

BAA

Business Agency Association

BG

LP03

TIA

Technological Institute of Aragon

SPAIN

LP04

WDC

Western Development Commission

IRELAND

LP05

ITAG

Innovation Technology AtlanTec Gateway

IRELAND

LP06

BTO

Business Tampere Oy

FINLAND

LP07

BDIARM

Business Development Institute of the Autonomous Region of Madeira

PORTUGAL

LP08

MDT

Ministry of Digital Transformation

SLOVENIA

LP09

UL

University of Ljubljana

SLOVENIA

Цели

Общата цел на embrAIsme е да подобри политиките и програмите за насърчаване на внедряването на изкуствен интелект в МСП. Проектът се фокусира върху разпространението на изкуствения интелект в икономиката (т.е. върху търсенето на политиките за изкуствения интелект) и е насочен към всички видове МСП, независимо от тяхното местоположение, размер и сектор. Всъщност първите внедрители на изкуствения интелект обикновено са или големи корпорации, или малки високоспециализирани стартиращи предприятия с достъп до технологично ноу-хау, необходимо за по-ранните форми на внедряване на ИИ. Ето защо политиците следва да гарантират, че законодателството в областта на ИИ стимулира иновациите и подкрепя модернизацията на икономиката.

Конкретните цели на проекта са:

- да се повиши осведомеността за ИИ и да се повиши готовността за работа с данни

- да се инвестира в човешкия потенциал и уменията

- да се улесни достъпът до финансиране

- да се насърчи създаването на мрежи и сътрудничеството

- да се укрепи управлението на политиките в областта на ИИ/МСП

- да се осигури по-добро отчитане на правните и етичните въпроси.

Политически инструмент в обхвата на проекта

Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“, България 2021-2027 г

Програмата цели постигане на интелигентен и устойчив растеж на българската икономика, както и осъществяване на индустриална и дигитална трансформация. Предвидената подкрепа има за цел да подпомогне преодоляването на идентифицираните предизвикателства и проблеми пред развитието на България чрез адресиране на съответните потребности съгласно целите и приоритетите, залегнали в стратегическите документи на национално ниво. Като инструмент за прилагане на Кохезионната политика на ЕС за периода 2021-2027 г., програмата ще допринесе за постигането на следните цели на политиката (P.O.), определени на европейско ниво:

P.O.1: „По-конкурентоспособна и по-интелигентна Европа чрез насърчаване на новаторска и по-интелигентна икономическа трансформация и регионална ИКТ свързаност“ чрез следните конкретни цели:

- Специфична цел (i) развитие и укрепване на капацитета за научни изследвания и иновации и въвеждане на съвременни технологии

- Специфична цел (ii) извличане на ползите от цифровизацията за граждани, компании, изследователски организации и публични органи

- Специфична цел (iii) насърчаване на устойчив растеж и конкурентоспособност на МСП и създаване на работни места, включително чрез продуктивни инвестиции

Подкрепата, необходима за внедряването на AI технологии в бизнеса, е спомената само в списъка с инвестиционни нужди - пазарни неуспехи, идентифицирани нужди и дейности, насочени към посрещане на нуждите във връзка с цел на политиката P.O.1.

Очаквано подобрение на политиката

Подобрението ще бъде направено чрез отговор на необходимостта от специфична подкрепа и схеми за финансиране за улесняване на разпространението на AI технологии сред българските МСП. Ще се търси по-силен политически акцент върху възможностите за финансиране на приемането на AI и достъпа на МСП до базирани в облака AI решения, за да се заобиколят техните вътрешни ограничения на капацитета.

Целта е да се изготвят и тестват препоръки за подходяща комбинация от фокусирани интервенции в рамките на специфична цел (ii) на програмата за подкрепа на целеви подходи за приемане на ИИ. Те ще включват специализирана поддръжка за аутсорсинг на AI решения за операции на МСП.

Фокусът ще бъде поставен върху ускоряването на приемането на ИИ от МСП от регионалните тематични приоритети за по-нататъшно развитие на възможностите на ИСИС за икономически растеж и устойчивост на българската икономика.

Нови механизми и инструменти за подпомагане на МСП от българската промишленост (най-въглеродно-интензивната в ЕС) да направят крачка в приемането на инструменти на ИИ ще бъдат включени в нова схема за финансиране или схеми, базирани на добри практики и междурегионално обучение. Ще бъдат планирани нови мерки за подпомагане на компаниите да използват по-добре възможностите, предоставени от AI, като се разпределят средства с цел стимулиране на развитието и възприемането на AI чрез предоставяне на адекватна подкрепа за иновации, управлявани от AI.

GREEN HYDRA

Усъвършенстване на политиките за включване на МСП във веригата на стойността на зеления водород

Резюме на проекта

Съществува спешна нужда от мащабни решения за намаляване на въглеродните емисии, а индустрията, свързана със зеления водород, се разпознава напоследък като "спасителния пояс на надеждата".

Очаква се зеленият водород да играе важна роля в постигането на целите на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с минимум 55 % до 2030 г. и достигане на нулеви нетни емисии до 2050 г. Постигането на тези амбициозни цели изисква трансформационна промяна и пълна мобилизация на индустрията.

Тъй като възприемането на зеления Н2 се увеличава в големите корпорации, а пазарът на зелен Н2 е на стойност 11 трилиона долара до 2050 г., от съществено значение става и включването на МСП, които формират 99% от предприятията в Европа, като част от процеса.

Въпреки че икономическата сложност на инфраструктурата може да се окаже пречка за МСП, те биха могли да се превърнат във важен компонент на двигателя на растеж на индустрията за зелен H2, ако бъдат подкрепени в областта на спомагателните дейности около веригата на стойността на зеления H2.

Инвестициите в научноизследователска и развойна дейност, както и в пилотни проекти, нарастват значително, тъй като държавите и регионите се стремят да заемат водеща роля в икономиката за зеления Н2. Това ще има голям потенциал за стимулиране на икономическото развитие, конкурентоспособността и създаването на работни места. Ето защо публичните органи, заедно с други участници в "четворната спирала", трябва да се стремят да подобрят политиките за подкрепа и инициативите за осигуряване на връзка между развитието на индустрията за зелен Н2 и МСП.

По този начин ще бъде от решаващо значение да се дооформят, развият и овладеят политиките на различни нива за улесняване на участието на МСП в местните, регионалните и националните вериги на стойността за зелен Н2.

Green Hydra ще се намеси в подобряването на местните, регионалните и националните политики в 10 региона на ЕС - от водещи до изоставащи региони - за планиране и създаване на инициативи и мерки за подкрепа на бизнес възможностите за МСП за развитие на зелен H2, от изследователски програми до стратегии за развитие, схеми за повишаване на осведомеността и пилотни инвестиции, особено насочени към участието на МСП в цялата верига на стойността на водорода, включително научноизследователска и развойна дейност, инженерство, производство, консултации, проектиране.

Партньори

PP

Acronym

Organization

Country

LP01

RV

Ravenna Municipality

ITALY

PP02

BAA

Business Agency Association

BG

PP03

LV

Lubelskie Voivodeship

POLAND

PP04

SOCCIN

Seville Official Chamber of Commerce, Industry and Navigation

SPAIN

PP05

DCC

Donegal County Council

IRELAND

PP06

NDA

Nicosia Development Agency

CYPRUS

PP07

MS

Municipality of Sogndal

NORWAY

PP08

CHY

Croatian Hydrocarbon agency

CROATIA

PP09

LCCI

Latvian Chamber of Commerce and Industry

LATVIA

PP10

HUASG

Hanze University of Applied Sciences Groningen

Netherlands

PP11

RDAPM

Regional development agency for Podravje - Maribor

Slovenia

Цели

Основният обхват на Green Hydra е да подобри политиките на 10 региона от различни видове и нива - национално, регионално или местно - за създаване на инициативи и мерки за подкрепа на достъпа на МСП до проекти за разработване на екологични водородни технологии - от научноизследователски програми до стратегии за развитие, схеми за повишаване на осведомеността и пилотни инвестиции, особено фокусирани върху участието на МСП в цялата верига на стойността на водорода, включително научноизследователска и развойна дейност, инженеринг, производство, консултации, повишаване на квалификацията на човешките ресурси и проектиране.

Конкретните цели са:

- проучване на условията за използване на зелен H2 в ключовите сектори, в които участват МСП

- идентифициране на потенциалните ключови фактори за активиране на участието на МСП по веригата за създаване на стойност на "зеления" H2

- подкрепа за създаването на производствена верига, включваща МСП

- развиване на нови умения, знания и комуникация за зелен Н2 за МСП

- улесняване на достъпа на МСП до финансиране в областта на зеления Н2

- увеличаване на иновациите за МСП, свързани с продукти и услуги, свързани със зелен Н2

Политически инструмент в обхвата на проекта

Програма „Изследвания, иновации и цифровизация за интелигентна трансформация“ (PNIIDIT) допринася за постигане на целите на Европейския зелен пакт. По отношение на водородните технологии, чието въвеждане в България изисква сътрудничество с партньори с технологична експертиза, е препоръчително да се допусне тяхното участие като членове на консорциуми по програмата. Друг подход е двустранно партньорство на базата на споразумения на ниво министерства. В ПНИИДИТ ще се финансират следните направления, в които могат да намерят своето място водородните технологии:

- Зелени и цифрови партньорства за интелигентна трансформация -

Стратегически проекти, насочени към малки и средни предприятия (МСП) за повишаване на тяхната конкурентоспособност чрез превръщане на „зелените“ предизвикателства във възможности. Целта е създаване на условия за устойчиви решения чрез предоставяне на зелени и/или дигитални услуги, създаване на пазарно предимство чрез въвеждане/разработване на „зелени и дигитални” решения и еко-иновации;

• Програми за сътрудничество за иновации и трансфер на знания, трансфер на технологии в областта на стойността на европейските вериги за доставки (европейски вериги за стойност). Съвместни програми между индустрията, МСП и научни организации и университети за изграждане на дългосрочно сътрудничество и постигане на значителен напредък и принос към регионалната икономика, като например в областта на изграждането на водородни долини.

Очаквано подобрение на политиката

Благодарение на обмяната на опит и практики, както и на ученето чрез успешни практики, споделени с партньорите по проекта, политическият инструмент ще бъде подобрен чрез определяне на конкретни финансови мерки за подпомагане на МСП да участват в създаването на конкурентна водородна икономика, способна да се изправи срещу нарастващата международна конкуренция.

Предвижда се подобряване на избрания инструмент на политиката чрез предоставяне на по-голяма подкрепа на МСП за развитието на услуги и/или продукти, които са част от базираната на водород икономика, така че подкрепените МСП да могат да осигурят силна позиция във водородния сектор.

Подобряването на политическия инструмент ще се извърши чрез отговор на необходимостта от специфична подкрепа и схеми за финансиране за улесняване навлизането на българските МСП във веригата на стойността на зеления водород. Ще се търси по-силен политически акцент върху подкрепата на междусекторните приложения на зеления водород чрез свързване на сектори чрез местно производство и услуги в полза на МСП, върху подкрепата на МСП да си сътрудничат с по-големите предприятия от веригата на стойността, подкрепа за екологизиране на съществуващите вериги за стойност и създаване на нови възможности за зелен водород за МСП.

Целта е да се изготвят и тестват препоръки за подходяща комбинация от фокусирани интервенции.

CIVITEC

Гражданско приобщаване и цифрова трансформация на публичните процеси на вземане на решения - 02C0653

Резюме

Използването на технологии за ангажирането на гражданите или Civic Tech подобрява гражданската ангажираност и общественото участие в процесите на вземане на решения от местно до национално ниво, както и разработването и изпълнението на нови стратегии и политики, създадени съвместно. Това предполага многобройни промени в отношенията между гражданите и публичните институции чрез съживяване на демократичните процеси и насърчаване на гражданите да участват активно в различни форми на демократично участие.

Тези технологии обхващат нови и нововъзникващи ИКТ, инструменти и процеси, които дават възможност за по-голямо участие на гражданите и общностите в едно свободно и демократично общество. Основните видове технологии за ангажирането на гражданите, които се разглеждат в проекта, попадат в следните категории: 1) технологии за връзка „гражданин с гражданин“ (C2C): технологии, подобряващи мобилизацията на гражданите или връзките между тях; 2) „гражданин с правителството“ (C2G): технологии, подобряващи честотата и качеството на взаимодействието между гражданите и публичните институции.

В съответствие с целта "по-добро управление" CIVITEC се стреми да подобри политиките за превръщане на демокрацията в по-отворена приобщаваща и отзивчива, като използва нови и нововъзникващи ИКТ, инструменти и процеси (Civic Tech), свързани с отворени и приобщаващи процеси на участие. Примери за такива инструменти са онлайн петиции, портали за отворени данни, платформи за гражданска оценка и мониторинг и системи за бюджетиране с участието на гражданите, при които те колективно обсъждат нуждите и приоритетите на общността и след това разпределят публичните средства по съответния начин.

За да засили участието на гражданите и да ги интегрира по-добре в процесите на вземане на решения, CIVITEC ще преследва следните подцели:

- Укрепване на прозрачността, отчетността и капацитета на местното самоуправление чрез процеси на участие, които включват насочване на Civic Tech, както и подобрения в стратегиите и методологиите на процесите.

- Увеличаване на участието на гражданите и заинтересованите страни в процесите на вземане на решения и прилагане на политики.

Партньори

PP

Acronym

Organiztaion

COUNTRY

LP01

ANEL

Nicosia Development Agency

CYPRUS

PP02

VMG

Viimsi Municipality Government

ESTONIA

PP03

MP

Municipality of Preveza

GREECE

PP04

CTIPD

Computer Technology Institute and Press Diophantus

GREECE

PP05

JCC

Jaén County Council

SPAIN

PP06

DAS

Development Agency Sinergija

SLOVENIA

PP07

DNJA

Digital Nièvre Joint Authority

FRANCE

PP08

NCC

Nièvre County Council

FRANCE

PP09

ERNACT

European Regions Network for the Application of Communications Technology

IRELAND

PP10

BAA

Business Agency Association

BG

Цели

В съответствие с целта "по-добро управление" CIVITEC има за цел да подобри политиките за превръщане на демокрацията в по-отворена, приобщаваща и отзивчива, като използва нови и нововъзникващи ИКТ, инструменти и процеси (Civic Tech), свързани с отворени и приобщаващи процеси на участие. Примери за такива инструменти са онлайн петиции, портали за отворени данни, платформи за гражданска оценка и мониторинг и системи за бюджетиране с участието на гражданите, при които те колективно обсъждат нуждите и приоритетите на общността и след това разпределят публичните средства по съответния начин.

За да засили участието на гражданите и да ги интегрира по-добре в процесите на вземане на решения, CIVITEC ще преследва следните подцели:

- Укрепване на прозрачността, отчетността и капацитета на местното самоуправление чрез процеси на участие, които включват насочване на Civic Tech, както и подобрения в стратегиите и методологиите на процесите.

- Увеличаване на участието на гражданите и заинтересованите страни в процесите на вземане на решения и прилагане на политики.

Политически инструмент в обхвата на проекта

План за интегрирано развитие на Община Варна 2021-2027 г.

Очаквано подобрение на политиката

Ние ще се стремим към създаване на мерки за финансиране на инструменти и технологии на CIVIC TECH, които да подпомагат повишаването на отчетността, капацитета и компетентността на варненското местно управление при планирането на политики чрез процеси на участие и ще стимулират участието на варненските граждани и групи от заинтересовани страни в процесите на вземане на решения и изпълнение.

Тези мерки ще бъдат предложени за включване в частта на Плана: Мярка 6.1. Конкурентни административни услуги; Група проекти 6.1.3.: Дигитална трансформация на публичния сектор и предоставяне на електронни административни услуги на гражданите и бизнеса.

Сдружение Бизнес Агенция Актуални проекти
CEI BOOST Interreg Europe
Стимулиране на иновациите в кръговата икономика чрез прилагане на нововъзникващи технологии.

Проектът има за цел да подобри политиките за облекчаване и ускоряване на двойния преход, за да гарантира, че зеленият растеж и цифровата трансформация вървят ръка за ръка, за да стимулират възстановяването и просперитета на регионите.
Той ще се съсредоточи върху подобряване на условията на политиката в 9 държави за насърчаване на прилагането на нововъзникващи цифрови иновации в подкрепа на растежа на кръговата икономика на регионално, местно или национално ниво, събирайки опит от различни региони, политици на различни нива и водещи участници в иновационни екосистеми.


BSB 1030 WE TOUR
Проектът „Black Sea Women Entrepreneurship Connection – Empowering Women through Tourism (WETOUR)" е тясно свързан с общите предизвикателства в региона на Черноморския басейн. Участващите организации целят да създадат силно партньорство в областта на женското предприемачество.

Трансграничното сътрудничество е от решаващо значение, защото ще предостави на жените най-добри практики и успешни политики, които вече са приложени в района, за да ги доближат до предприемачеството и повишат заетостта на жените.


BSB 908 Smart Farming

Разработване и прилагане на възпроизводим и преносим модел за подготовка на условията за осигуряване на дигитална трансформация в земеделието в района на Черноморския басейн. Проектът ще подобри капацитета на селскостопанската общност, академичните среди, публичните институции, участниците в индустрията и предприемачите за трансгранични търговски възможности, за да отговори на общите териториални предизвикателства, свързани със изоставането в модернизацията в селскостопанския и свързаните сектори.

Проектът подкрепя премахването на някои от основните недостатъци на страните от Черноморския басейн, свързани с предстоящата дигитална трансформация, стимулира предприемачеството с добре планирани и подходящи дейности към редица предизвикателства и възможности, произтичащи от основните териториални процеси в три измерения.
еDigiStars
Изграждане на умения за дигитално предприемачество у възрастните хора чрез иновативна система за обучение.

Проектът директно допринася за EUSDR и специфичната за програмата цел за повишаване на компетенциите на МСП за бизнеса, тъй като обещава да предостави квалифицирана работна ръка, която да се справи с нуждите им в дигиталната ера. Той също така засилва сътрудничеството и компетенциите на ключови участници в екосистемите.

DIGITAL REGIONS
Подобряване на Индустрия 4.0 регионални политики за Дигитална трансформация

Адаптиране на иновационните политики в подкрепа на интелигентната специализация в производствения сектор в резултат на появата на индустрия 4.0.
CARPE DIGEM
Връзка между нововъзникващи и периферни региони в Европа чрез дигитални иновационни екосистеми

Възможности за създаването на живи дигитални иновационни екосистеми в европейските региони
CECI
Въвличане на гражданите в прилагане на кръговата икономикa

Включване на гражданите в кръговата икономика чрез трансфер на знания за услуги и споделяне на решения
DEVISE
Дигитални технологични компании в услуга на регионалните стратегии за интелигентна специализация

Насърчаване на растежа на дигиталните МСП, предоставящи иновативни решения, които позволяват на други сектори да бъдат по-конкурентни.
HoCare
Хокеър - Иновативни решения за домашни грижи чрез укрепване на сътрудничеството в регионалните иновационни вериги

Бизнес пре-акселератор на Североизтока
Приключили проекти
BG EIF 2013 / 01-02.03 "Уан-стоп-шоп услуги за устойчива интеграция на ГТД във Варна"
Проект "КЛАУД - ориентиране на клъстерите към съвременни технологии и модели за съвременно развитие
"Изграждане на местна/регионална мрежа за икономическо развитие като средство за решително подобряване на конкурентоспособността на Черноморските региони "LRED Net"
„Подготвяне на условията за навлизане на вината от черноморския регион на международния пазар: "Black Sea WinExports"
BG EIF 2011/01-01.03 "Врата към България: уан-стоп-шоп за устойчива интеграция на ГТД във Варна"
BG/RF2009/A10/GR5 "Организиране на обучителни семинари за регионални и местни власти за международните стандарти в областта на човешките права при връщането", схема BG/RF2009/A10/GR5
BG EIF 2009/01-02.02 „Врата към България: уан-стоп-шоп за устойчива интеграция на имигранти"
BG051PO001-5.2.06-0080-C-0001 "Интегриран модел на иновативна социална услуга в общността - "one-stop shop" за електронно включване на хората с увреждания"
BG-051RO001-05/01/2001-0034-C0001 "Мисия за промяна - Социалното предприятие като шанс за пълноценен живот и социално включване"
BG051PO001-4.2.03-0802 "Покорители на морето – Епизод 1 – Розата на ветровете"
BG EIF 2008/01-03.01 „Врата към България: От имиграция към интеграция" - Създаване на пилотен информационен център в гр. Варна
BG 2006/018-343.10.01-1.46 "Квалификационнно обучение по професия с традиции и перспектива за създаване на трайна заетост в регион с висока безработица"
BG051PO001/07/4.2-01/268 "Покорители на морето"
BG2005/017-353.10.01-2.81 „Иновативен модел за ефективно предприемачество"
BG 2005/017-586.04.02/ESC/G/CDI-II-010 "Туристически клъстер Варна"
Следвайте ни:

Facebook | Twitter | LinkedIn
Поверителност на данните
Политика за бисквитки

© 2019 - 2020 Copyright: Сдружение Бизнес Агенция
Made on
Tilda