
Услугата е достъпна за всички шофьори, притежаващи шофьорска книжка и работи чрез мобилното приложение TOTEM mobi. Превозните средства, техният обхват и местоположение могат да се видят в приложението, както и зоните и станциите, където можете да ги оставите и презаредите. От 1 март 2020 г. се предлагат 174 превозни средства (цел: 600 превозни средства в дългосрочен план) под наем и има близо 20 000 регистрирани шофьори (10 000 месечни наеми през 2019 г.).
Тази услуга, внедрена в Марсилия, предлага на потребителите решение за мобилност, съчетаващо обществения транспорт и нисковъглероден и бърз начин на мобилност. Решението работи като алтернатива на частния автомобил и отговаря на предизвикателствата на въглеродните емисии в градските центрове. Освен това услугата има за цел да предложи алтернатива на обществения транспорт на места, където има по-малко възможности или когато мрежата не може да отговори на нуждите на населението: например тези, които работят извън обичайното работно време. По този начин TOTEM mobi интегрира въпроса за достъпа до заетост с този за достъп до мобилност.
Регионалната власт, ЕФРР и публичният банков сектор подкрепят този проект. Проектът се възползва от партньорства с местните власти.
Необходими ресурси
В началото проектът се нуждае от много голямо финансиране за инсталирането на автопарка. Това също изисква силно местно партньорство.Доказателство за успех
Изпълнението на услугата в Марсилия e успешно: регистрирани са 20 000 шофьори. Проучване на въздействието, проведено през 2017 г., показва, че 30% от потребителите на TOTEM са намалили използването на личния си автомобил.Възникнали трудности
Икономическият модел на услугата може да бъде достигнат само от критичен праг на потребителя, който предполага големи инвестиции от самото начало и доста дълга възвръщаемост на инвестицията.Потенциал за учене или трансфер
Тази услуга отговаря в световен мащаб на предизвикателствата за нисковъглеродна мобилност на градските центрове. Икономическият модел на този проект се основава от една страна на наличието на голямо предлагане на превозни средства за самообслужване в градските райони (кратки и дълги пътувания), както и на неговото допълване с други решения за мека мобилност (обществен транспорт, безплатен велосипед достъп ...).В този смисъл успехът на този тип проект зависи от силно участие на местните власти, отговорни за градския транспорт.
Публичната подкрепа за този тип проекти изглежда необходима в ранните етапи на проекта, наистина финансов баланс може да бъде постигнат само когато проектът достигне критичен брой потребители.