Блог

КРИСТИН ЛАГАРД ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА ЕВРОПА СЛЕД ЗДРАВНАТА КРИЗА

На 21. юни, по време на Брюкселския Икономически форум 2021, Кристин Лагард, председател на Европейската Централна Банка, френски адвокат и политик, даде своето мнение за зеленото възстановяване в Европа след здравната криза.

"Финансиране на зелено и дигитално възстановяване."

Речта започна така:

Веднъж икономистът Руди Дорнбуш каза, че „в икономиката нещата се случват по-бавно, отколкото си мислите, а след това се случват по-бързо, отколкото си мислите, че биха могли“.


Това описва много добре ситуацията, с която се сблъскваме днес. Пандемията ускори съществуващите тенденции със скорост, която никога не бихме могли да си представим. Има възможности за нашата икономика през 2022 г., които изглеждаха на поне едно десетилетие разстояние, през 2019 г.


Компаниите дигитализираха своите дейности 20 до 25 пъти по-бързо, отколкото са смятали за възможно. Очаква се всеки пети работен ден да се прекарва вкъщи след края на пандемията, в сравнение със само един на 20 преди. И призивът за по-екологичен начин на живот стана гръмотевичен.


След като приеха строги ограничения за борба с пандемията, 70% от европейците сега подкрепят по-строгите правителствени мерки за борба с изменението на климата.


Европа винаги е искала да премине към по-устойчива и продуктивна икономика и сега имаме реална възможност да го направим. Ако се възползваме от този момент, пандемията може да ускори растежа на производителността на труда с около 1% годишно до 2024 г., повече от два пъти по-висок темп, постигнат след голямата финансова криза.


Как можем да се възползваме от тази възможност?


По време на пандемията действахме главно за запазване на икономиката, което беше необходимо. Възнагражденията на служителите са паднали с 3,5% през 2020 г. в сравнение с 2019 г., но реалният разполагаем доход на домакинствата е намалял само с 0,3%, главно защото държавните трансфери компенсират загубата на доход.


Но с преминаването на пандемията трябва да насочим фокуса от запазване на икономиката към нейната трансформация. Това ще наложи да пренасочим разходите от публичния и частния сектор към зеления и дигиталния сектор на бъдещето. По-конкретно, трябва да предвидим инвестиция от около 330 милиарда евро всяка година до 2030 г. за постигане на европейските климатични и енергийни цели и около 125 милиарда евро всяка година за извършване на дигитална трансформация.


Програмата NextGenerationEU (NGEU) ще помогне за насочване на публичните инвестиции в трансформационни сектори. Но в момента не е напълно ясно дали частният финансов сектор може да направи същото. Фрагментирането на европейските вътрешни финансови пазари може да ограничи способността ни да финансираме бъдещи инвестиции в достатъчен обем.


Ето защо твърдя, че трябва да добавим още един елемент към нашия план за възстановяване след пандемия, който е да приведем NGEU в съответствие с това, което нарекох Съюз на зелените капиталови пазари (CMU): един наистина зелен европейски капиталов пазар, който надхвърля националните граници. 


Виждам три причини, поради които това има смисъл:


"На първо място, капиталовите пазари са особено подходящи за насочване на финансиране към ориентирани към бъдещето сектори като зеления и дигиталния."

Докато банките играят важна роля, капиталовите пазари са по-способни да финансират целеви проекти, като директно свързват инвеститорите с въздействието, което се стремят да постигнат. Те могат да осигурят по-иновативни инвестиционни средства. И те са по-добри в привличането на инвеститори на дребно, за да подкрепят трансформиращи дейности.


Зелените капиталови пазари биха помогнали не само за подобряване на климата, но и за дигиталната трансформация на нашата икономика. Зелените и дигиталните инвестиции често са две страни на една и съща монета. Например дигиталните технологии като интелигентна градска мобилност, прецизно земеделие и устойчиви вериги за доставки са от решаващо значение за зеления преход.


"Вторият аргимент за Съюз на зелените капиталови пазари е, че Европа вече има предимство като дом на зелени капиталови пазари. Можем да надграждаме върху тази солидна основа."

Европа е мястото на избор за глобално издаване на зелени облигации, като около 60% от всички старши зелени необезпечени облигации, издадени през 2020 г., са с произход тук. И пазарът бързо се разраства: изключителният обем на зелените облигации, издадени в ЕС, се е увеличил почти осем пъти от 2015 г.


Освен това еврото пое водещата роля като световната валута на зелените финанси. Миналата година около половината от всички зелени облигации, емитирани в световен мащаб, бяха в евро. Има голяма възможност тази роля да се разраства.


"Трето, Съюзът на зелените капиталови пазари е област, в която имаме потенциал за бърз напредък, тъй като не се сблъсква със същите предизвикателства като конвенционалните капиталови пазари."

Европейската комисия работи за завършване на пълноправен Съюз на зелените капиталови пазари (CMU), но това ще отнеме време, отчасти защото капиталовите пазари са се развили на национално ниво. Това означава, че първо трябва да отворим и хармонизираме тези пазари, за да ги интегрираме допълнително.


Но пазарът на зелени облигации не е изправен пред същите тези бариери. Всъщност той вече е достигнал по-голям общоевропейски мащаб от конвенционалния пазар на облигации. Притежанията на зелени облигации в ЕС представляват средно половината от конвенционалните облигации.


Така че имаме реална възможност да изградим истински европейски капиталов пазар от самото начало. Ето защо, според мен, конкретните инициативи по плана за действие на Съюза на зелените капиталови пазари трябва да се ускорят, дори засега да се отнасят само за устойчиво финансиране.


"Нуждаем се от правилен европейски надзор върху зелените финансови продукти с официални печати на ЕС, като предстоящия Стандарт за зелени облигации на ЕС. Нуждаем се от хармонизирано данъчно третиране на инвестициите в устойчиви финансови продукти, за да предотвратим фрагментирането на зелените инвестиции по национални линии. И се нуждаем от по-голямо сближаване в ефективността на националните рамки за несъстоятелност, което дори може да предполага създаването на специални процедури за зелени финанси."

Ако успеем, това не само ще ускори трансформацията на нашата икономика, но ще действа и като двигател на проекта CMU като цяло, тествайки и прилагайки някои от мерките, необходими за по-широко интегриране на капиталовия пазар.


Според мен този двоен дивидент е твърде добра възможност да се пропусне. Институционалната промяна в Европа обикновено отнема повече време от очакваното. Но нека покажем, че след като се ангажираме, тази промяна може да се случи по-бързо, отколкото смятаме за възможно.


Източник: https://www.expoknews.com/discurso-de-christine-lagarde-presidenta-del-bce-en-el-foro-economico-de-bruselas-2021/

Made on
Tilda