Кампания за споделена мобилност „Delen is voor iedereen“ – „Споделянето е за всеки“
Кратко описание на добрата практика Споделената мобилност е по-устойчив начин за използване на транспорт и също така е по-достъпна, по-приобщаваща за домакинствата с ниски доходи. В Мехелен има както търговски, така и управлявани от общността доставчици на споделена мобилност.
Цел Справяне с прекалено големия брой превозни средства.
Детайлна информация за практиката Проблемът: Твърде много коли и други моторни превозни средства в центъра на града. Метод: Фокусирайте се върху модалната смяна и непрекъснато работете върху приоритизирането на микромобилността. Това е много важно, особено ако знаете, че в 95% от времето личните автомобили са неизползвани и заемат много обществено пространство. Така че, от една страна: фокусирайте се върху микромобилността, от друга страна, фокусирайте се върху споделената мобилност – само една споделена кола може да замени повече или по-малко 8 автомобила, които са частни.
Чрез няколко стимула, финансирани от администрацията на град Мехелен, „бюджетът за мобилност“: предаването на регистрационна табела (= продажба на вашия личен автомобил) дава право на гражданите на възстановяване на сума за покупка на велосипед или споделени абонаменти за мобилност, субвенция за електронни автомобили: когато споделяте вашият нов електронен автомобил, имате право на възстановяване на сумата до 3000 евро или градът плаща за вашия абонамент с платформа за споделяне, управлявана от общността.
Освен финансовите стимули, има информационни сесии, безплатни тест драйвове със споделен електронен автомобил, безплатен паркинг за споделени автомобили, запазени места за паркиране и много други. Промоционалната кампания „Споделянето е за всички” се популяризира чрез видеоклипове, информационни постери, кампания в социалните мрежи.
Доказателство за успех • 260+ приложения за споделен товарен велосипед в различни квартали • 21 заявления (през 2021 г.) от предприемачи за финансова подкрепа за товарни велосипеди • През 2021 г. 78 граждани на град Мехелен смениха свидетелството си за автомобил за бюджет за мобилност • Стартиране на Poppy (споделена мобилност): 421 нови членове през първите 2 месеца след стартирането
Необходими ресурси 971 525 евро за три години, това включва превозните средства, поддръжката, комуникацията и брандирането, местата за паркиране, финансовите стимули за граждани, зарядните станции и др.
Начална и крайна дата Септември 2020 – до днес
Срещнати трудности - Няма достатъчно решения за споделена мобилност в индустриалните зони извън центъра на града - Данъчното предимство на колата със споделена мобилност спрямо служебната кола е много сложно - Огромни финансови инвестиции
Потенциал за обучение или трансфер Практиката приканва гражданите да помислят върху своето лично въздействие и междувременно дава финансово решение за намаляване на въздействието върху замърсяването от транспорт и трафик. Тя може да бъде приложена във всеки град, който иска да се справи с намаляването на моторните превозни средства и да насърчи споделената мобилност, която е добра не само за качеството на въздуха и безопасността в центъра на града, но и е по-достъпен начин за транспорт за всеки гражданин.