В момента по-голямата част от световната икономика е линейна: материалите се добиват, преработват, произвеждат, продават и след това се изхвърлят на сметища. Но идеята за кръгова икономика - такава, при която материалите се използват в затворен цикъл, набира популярност и много компании вече планират да станат кръгови през следващите няколко десетилетия. Следващите години ще бъдат решаващи за заздравяване на нарастващата кръгова икономика.
Ето пет тенденции, които вероятно ще помогнат това през 2021 г.
МНОГО ФИРМИ ЩЕ ВЪВЕДАТ ОПАКОВКИ ЗА ПОВТОРНО ИЗПОЛЗВАНЕ
Все по-голям брой компании преосмислят нов продуктов дизайн, с който да избегнат опаковките за еднократна употреба. Стартъпи като Blueland и Everdrop сега продават почистващи продукти под формата на таблетки, които могат да бъдат пуснати в бутилки за многократна употреба.
Известна марка, която произвежда паста за зъби - Bite, я продава под формата на хапчета - малки топчета, които се съхраняват в бурканче за многократна употреба.
Nestle започна да тества станции за зареждане с техните продукти в магазини за кафе и храна за домашни любимци; стартиращата компания Algramo, пуска станции за пълнене на препарати и почистващи препарати в перални.
Гигантът McDonald’s тества чаши за кафе за многократна употреба, които могат да бъдат пуснати в кошче за почистване; Burger King тества контейнер Whopper за многократна употреба.
Друга новаторска идея са контейнерите за многократна употреба за доставка на хранителни стоки и вземане на храна за вкъщи. Системата, която доставя масови продукти като сладолед Häagen-Dazs, например, в многократна, връщаща се опаковка, продължава да се развива. Dove току-що пусна на пазара държач за дезодорант от неръждаема стомана.
В някои случаи компаниите изцяло премахват допълнителните опаковки - Walmart например е спрял да увива някои отделни продукти в пластмасово фолио в канадските си магазини.
Но други намират по-иновативни решения. Бирените кенчета на Карлсберг, пакетирани шест в опаковка, вече не ползват пластмасов “пръстен”, а специален тип лепило.
Друга фирма прави безопасно, годно за консумация покритие, което може да предпази плодовете от разваляне без найлоново фолио.
Компании, които се фокусират върху местното производство, като Infarm, което отглежда зеленчуци и билки директно в магазините за хранителни стоки, могат да избегнат опаковките, които обикновено биха били използвани при тяхната доставка.
Много производства все още използват пластмаса, разбира се, но много от тях улесняват рециклирането на опаковките, като бутилка за вода без етикет, направена от един материал. Безспорно, по-добрият вариант за употребата на вода е контейнер за многократна употреба.
Този вид иновации ще продължат да нарастват, тъй като проблемите с пластмасата стават още по-очевидни: според неотдавнашен доклад, до 2040 г., количеството пластмаса, вливащо се в океана, може да се утрои, ако не се предприемат сериозни промени в сегашната система.
ПОВЕЧЕ КОМПАНИИ ЩЕ ПРИЕМАТ ИЗПОЛЗВАНИ ПРОДУКТИ, КОГАТО СТЕ ГОТОВИ ДА СЕ РАЗДЕЛИТЕ С ТЯХ
Ако вече не искате старите си чифтове Levi’s, компанията ще ви плати да ги върнете за продажба на пазар втора употреба. Други взимат обратно стари дрехи, като ги ремонтират и обновяват, за да могат да намерят втори живот.
Стартъпи като марката маратонки Thousand Fell приемат обувките, когато потребителите ги износят, за да могат да бъдат рециклирани (за разлика от повечето маратонки, обувките са проектирани от самото начало, да могат да се рециклират).
Ikea, която има за цел да се превърне в кръгова компания до края на десетилетието, измисля как да може определен продукт да бъде върнат в голям мащаб и експериментира с други бизнес модели, като наемането на мебели.
„Сигурен съм, че ще видим повече от утвърдените марки да се чудят как могат да участват в променящите се норми около собствеността и какво означава да притежаваш продукт“, казва Илес. „Притежавате ли го завинаги или сте временен попечител и след това може да се предаде на някой друг?“
ФИРМИТЕ ЩЕ НАПРАВЯТ “КРЪГОВОСТТА” ЧАСТ ОТ КЛИМАТИЧНАТА СИ СТРАТЕГИИ
Докато бизнесът преминава към възобновяема енергия и предприема други стъпки за намаляване на въглеродните си отпечатъци, те все повече осъзнават, че моделът на кръговата икономика е част от решението, казва Илес.
Около 45% от емисиите на парникови газове идват от начина, по който произвеждаме и използваме продукти и от начина, по който управляваме земята. Така че повече организации се възползват от липсващото парче от пъзела. Връщането на използван продукт и подготовката му за препродажба, например, може да избегне почти цялото въздействие върху климата, произвеждайки същия продукт от нулата.
НОВИТЕ ПОЛИТИКИ ЩЕ ПОДКРЕПЯТ КРЪГОВАТА ИКОНОМИКА
Вероятно повече правителства ще приемат нови закони, които могат да подпомогнат растежа на кръговата икономика. Това може да включва повече забрани за пластмаса за еднократна употреба, следвайки примерите на страни като Канада, където пластмасови торбички, сламки, пластмасови вилици и други изделия за еднократна употреба ще бъдат забранени до края на тази година. Възможно е да има и нови стимули, като намалени данъци върху употребявани продукти, които са ремонтирани за препродажба.
КОМПАНИИТЕ ЩЕ ИЗМЕРВАТ САМИ НАПРЕДЪКА, КОЙТО ПОСТИГАТ
Големите корпорации ще отчитат все по-сериозно измервания и показатели, надхвърлящи приходите и печалбата. Напредъкът в циркулярността вероятно ще се превърне в една от тези мерки. Световният бизнес съвет за устойчиво развитие наскоро публикува показателите за кръгов преход.