Училищата представиха своите проекти за успешно приложение на новите технологии чрез използването на дигитални дъски и инструменти като Google Classroom, Google Jamboard, електронни ресурси от "Уча.се" и "Кан академия", както и видеоклипове в Academico. Сред най-иновативните идеи, представени от училищата, беше създаването на класна стая с виртуална реалност, където с помощта на VR очила учители и ученици ще визуализират изучавания материал по по-атрактивен и ангажиращ начин.
Кои са училищата-отличници?
Конкурсът "Дигитално училище на България" отличи седем учебни заведения в четири различни категории, като във всяка беше избрано по едно училище от областен град и едно от малко населено място.
В категория "Дигитален проект" Свищовската гимназия ПДТГ "Димитър Хадживасилев" впечатли журито със своя проект "STEMB", включващ изграждане на иновативна класна стая за създаване и администриране на сайтове на бизнес-клиенти. В същата категория столичното 81-во ОУ "Виктор Юго" беше наградено за проекта "Дигитална трансформация в обучението - дигитална компетентност и учене", чиято цел е цялостната дигитализация на учебния процес чрез електронни платформи и инструменти.
В другите две категории на конкурса се отличиха организацията и ангажирането на учителите и учениците в учебния процес. В категория "Дигитална организация на преподаването" сред победителите е Профилирана гимназия "Христо Ботев" в гр. Дупница. Техният проект "Обърната класна стая" променя модела на преподаване чрез използването на нови платформи: Microsoft Teams, Google Classroom, Edpuzzle, и софтуерни приложения като Kahoot, Edraw Mind Map, Learning Apps, MS Forms. Чрез тях учениците подготвят уроците вкъщи, а екипната работа, писането на домашни и правенето на упражнения се случва в клас. В същата категория се отличи и ОУ "Петко Р. Славейков" от гр. Варна с прилагането на "Модел 1:1", който включва използването на разнообразни онлайн платформи, сред които Jamboard и Google Doc за индивидуални и групови задачи, както и провеждане на анкети с Google Forms, чрез които учителите получават навременна обратна връзка oт учениците.
Две училища - ПМГ "Яне Сандански" от гр. Гоце Делчев и СУ "Отец Паисий" от гр. Кърджали споделят първото място в категория "Дигитален урок". С проекта си "Хармонията в нас и около нас" гимназията от гр. Гоце Делчев представи развиването на дигитални умения у учениците през включване на онлайн платформи като Geobra, Padlet, Bookcreator и Worldwall. СУ "Отец Паисий" от гр. Кърджали представи своята практика "Връстници обучават връстници", която повишава мотивацията на учениците в часовете по клетъчна биология чрез подготвяне и представяне на уроците по разбираем начин от техните съученици.
Специалното отличие за "Иновативна идея" пък беше връчено на Софийската частна професионална гимназия по дигитални науки "СофтУни Светлина". Проектът е фокусиран върху изграждането на класна стая за виртуално преподаване и обучение, в която учителят и учениците ще изучават материала чрез очила за виртуална реалност.
Успешното първо издание на конкурса
В първото издание на конкурса "Дигитално училище на България" взеха участие над 120 училища от близо 20 области на страната, които кандидатстваха с иновативните си проекти на www.a1.bg/digital-schools.
Конкурсът на А1, проведен в партньорство с фондация "Заедно в час" и подкрепена от Министерство на образованието и науката и регионалните управления на образованието, показа добрите примери за високото ниво на дигитализация на учебния процес в цялата страната. Той демонстрира как чрез прилагането на разнообразни дигитални технологии и иновативни подходи в обучението се развиват техническите умения и креативността на децата, както и се насърчава екипната работа в клас, така че учениците да бъдат подготвени за реалната бизнес среда след завършването си.