Този инструмент е използван в училищата за индивидуална и екипна работа.Училищата в испанската провинция Арагон работят върху екологичното образование от няколко години, като се фокусират върху рециклирането на отпадъци чрез специфични дейности. За да продължат напред в кръговата икономика, местното правителство в Арагон стартира проект, наречен „Erre que erre“ за ученици на 9 и 10 години, както и за училищни работници. Името на проекта означава трите R (Намаляване, повторна употреба и рециклиране - Reducción, reutilización y reciclaje).
Целта е да се осигури нов педагогически инструмент за подобряване на знанията и информираността за околната среда чрез създаване на индивидуални и екипни навици.
При работата по проекта бяха разгледани някои основни аспекти. Материалите по екологичните теми трябва да навлязат в различни учебни предмети (математика, наука, езици и др.) Може да бъде включена цялата училищна общност, като учителите трябва да бъдат ключова, но не единствена, част от развитието на проекта. Материалите могат да се използват както от ученици, така и от учители и професионалисти.
Проектът е организиран с две основни папки: „синята“ папка се състои от дейности за учители и служители на училището, а „жълтата“ - се отнася за дейностите за ученици, класифицирани като R1 (намаление на потреблението), R2 (повторно използване), и R3 (рециклиране). Местната власт в Арагон ръководи проекта чрез партньорство между дирекциите „Образователни иновации и обучение” и „Промени в климата и екологично образование”. Проектът беше представен през ноември 2019 г., като на уеб страница „Erre que erre“ са публикувани всички материали.
Необходими ресурси
Работната група се състои от четирима учители доброволци и е подкрепена от двама техници от персонала на проекта. Цената за обучението на тема “Околна среда” на учителите е 800 евро, а за оформлението на материалите - 1800 евро. Финансирането идва от Главна дирекция по изменение на климата и образование за околната среда
Доказателство за успех - постигнати успехи
Повече от 10 училища в Арагон тестваха подготвените материали преди старта. В специално проучване се включиха девет училища, които заявиха висока степен на удовлетвореност. Скалата за оценка беше от 1 (ниска) до 5 (висока). Например оценката за материали, отговарящи на посочените цели за екологична осведоменост и образование, е 3,9, а оценката за полезността на материалите в класната стая е 3,8.
Предвижда се още училища да се включат в проекта по време на курса 2020/2021.
Срещнати трудности
Най-голямото предизвикателство беше да се намерят учители доброволци за работната група, които да комплектоват и подготвят материалите на достъпен за децата език. Това беше сериозен ангажимент, за който нямаше допълнителен бюджет. Проблемът беше решен, когато Дирекция "Образование" обяви, че предоставя на участващите учители официални "бонуси точки" за тяхното cv.
Потенциал за учене или трансфер
Тези материали могат да се използват във всяко училище в Испания и в чужбина, като съдържанието се адаптира за учениците на 9 и 10 години в съответната учебната програма за региона / страната.
Ключовите точки за успех за лесен трансфер са:
- Материалите по проекта могат да се използват в широк мащаб - както индивидуално, така и от различни училищни групи.
- Материалите са създадени от учители, вместо от професионалисти, защото се предполага, че те знаят какво наистина работи и какво е интересно за учениците от тази възрастова група.
- Много дейности вече са осъществени в европейските училища, например някои дейности вече са извършени в европейски центрове и са представени в Европейската седмица за намаляване на отпадъците (EWWR). За в бъдеще се предвижда да се даде признание (грамота) на училищата, присъединили се към проекта.