Питър Матиас, президент на Асоциацията на операторите на риболовни лодки в Керала, казва: „Преди това не ни беше грижа за пластмасата, която събирахме в мрежите си. Просто взимахме рибата и хвърляхме боклуците обратно в океана. Но не повече - сега ние защитаваме океана. Ако продължихме да бъдем безразсъдни, не би имало повече риба, която да ловим. "
Измиването и сортирането на събраната пластмаса също осигурява работа на група местни жени в традиционно доминиран от мъжете сектор. „Повечето боклуци са прекалено изкривени, за да се рециклират по традиционните начини. Затова ги накъсваме на ивици и ги продаваме на местни строителни компании, които го смесват с асфалт за изграждане на пътища. Това ни помага да изплащаме заплатите на жените. Тази пътна настилка е все по-популярна, тъй като прави пътищата по-устойчиви на екстремните горещини в Индия “, казва инженерът VK Lotus.
„Всеки километър от път с пластмаса използва еквивалент на милион найлонови торбички, спестявайки около един тон асфалт. Това не само спасява околната среда, но също така намалява разходите с около 8-10% на километър път, покрит с пластмаса, в сравнение с конвенционално построен път “ казва инженерът.
От стартирането около 80 000 кг пластмасови отпадъци са събрани от моретата край Колам, от които повече от половината са рециклирани, за да прокарат 135 км път.
Инициативата не само донася осезаеми икономически печалби за Колам, но и инициира голяма промяна в перспективата на риболовната общност за тяхната среда. Сега те се опитват да гарантират, че местните хора и туристите не затрупват земята или морето с боклук и са се ангажирали да намалят собствената си употреба на пластмаса. „Нашите лодки, съшо така, носят стикери, за да създадат осведоменост срещу замърсяването на морето“, добавя Матиас.
За жалост, поради пандемията на Covid, проектът претърпява удар. Работата е намаляла и с повишаването на цените на горивата все по-малко рибарски лодки излизат в морето.
„Средно - казва Матиас - кораб изминава 45 километра в океана, за да лови риба, изисквайки 500 литра дизел. Правителството обаче спря нашата субсидия за дизелово гориво, така че сега трябва да платим около 80p за един литър дизел вместо предишните 55p. Това се отрази драстично на доходите ни. “
Но проектът трябва да продължи, казва Матиас, който вярва, че общността никога досега не е била толкова обединена и ефективна в защитата на океана.„Бъдещето ни зависи от това. Нашите деца също се вдъхновяват, което може съществено да промени живота ни“, казва той.2021-04-28 10:47