Блог

Устойчивото развитие на модната индустрия минава през масовата персонализация

Не е задължително устойчивата мода да бъда отблъскваща, грозна или досадна. Тя може да бъде много привлекателна. Трябва да приемем идеята по-скоро като нещо, което ще ни помогне, отколкото да ни притесни. Това каза Невена Николова, дизайнер, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Освен боклукът, който се изхвърля пряко при производството, факт е, че и 85% от готовите дрехи попадат на бунищата.

„Модният бранш се нарежда на второ място като замърсител на околната среда и то на много нива, не само като пряко замърсяване чрез употребата на вода, за да бъде произведена една дреха, но и като директно изхвърляне на микрочастици и микропластика в океана. Отравят се почвите, изсичат се гори - списъкът е дълъг и отчайващ. Но тези факти трябва да се напомнят, защото трябва да се събудим като потребители и производители на дрехи“, каза Николова.

„Промяната към устойчива мода е постепенно действие и в никакъв случай няма да стане в кратък цикъл. Това е една от директивите и на Европейския съюз. През 2019 година бе представен т.нар. Европейски зелен пакт и няколко месеца по-късно, през март 2020 година, непосредствено в началото на пандемията са обявени целите за кръгова икономика. Тя включва няколко основни сектора, като модата е един от тях", коментира Николова. 

В надпреварата между бързата и бавната мода, за съжаление, бързата или по-скоро бързо консумираната мода е водеща в момента, посочи тя. От една страна, имаме хората, които произвеждат тази мода, от друга - хората, които я консумират. Не трябва да забравяме ролята на социалните медии, където хората купуват дрехи, с които само се снимат и след това дрехата се връща или изхвърля. Огромна първа крачка трябва да бъде промяната на отношението към дрехата, смята дизайнерът. 
Масовата персонализация е по-сериозният аспект на това да шием дрехи за себе си, каза още дизайнерът.

„Тя рано или късно ще се случи. В технологично отношение се случват много неща, но пътят натам минава през стила на консумация. Ние сме консуматорски род и това няма да спре. Въпросът е не дали, а как консумираме, така че да купуваме готови неща, които ни привличат, те да са добре осмислени, като освен това си шием дрехи, които са точно за нас - отразяват пропорцията ни, фигурата ни, характера ни. В същото време да се обръщаме към технологични решения, които ни помагат да купуваме, включително и онлайн, доста по-осъзнато...Решението опира до много лични действия в много креативно поведение", коментира дизайнерът.
2022-03-07 14:46