В Levi Strauss & Co. мисленето за устойчивост традиционно започва в още етапа на разработка на памука. Памукът е подбран, изгладен, преден и втъкан в плат. Материята се нарязва, пришива и завършва в чифт дънки, преди той да бъде изпратен в дистрибуционен център, а след това и до магазин, където дънките се продават.
Ние ги носим, живеем в тях, обичаме ги. И след няколко години вероятно ще ги хвърлим. Това е... Средно животът на чифт дънки продължава малко повече от три години (въпреки че може да продължи и десетилетия с прилагането на правилната грижа).
Какво не е наред в тази картинка? Точзи метод е изцяло линеен и е много разточителен. В Levi Strauss & Co. искат да променят това и правят още една крачка напред в пътуването към кръговата икономика.
Тази стъпка включва именно нас - потребителите. Ето защо сега те предлагат следната услуга: Клиентите могат да занесат стари дрехи и обувки във всеки магазин на Levi в САЩ. Те ги събират и използват повторно, пренареждат или рециклират с техния партньор I: CO.
Те се опитват да отделят част от дрехи, обувки и текстил, които американците добавят към сметищата всяка година. Дрехите, които събират, ще бъдат трансформирани в неща като изолация за сгради, материал за възглавници и нови влакна за дрехи. И това е последното парче - превръщането на старите дънки в нови - което е едновременно най-голямата възможност и предизвикателство за тях.
Възможността, обаче, е огромна. Те се стремят да създадат инфраструктура, която поддържа продукти със затворен контур до 2020 г. Тяхната визия е да рециклират старите Levi в нови. Правейки това, ще намалят въздействието на памучното земеделие, като събират деним от килерите на хората, които иначе биха се превърнали в сметище.
За да реализират визията си на кръговата икономика, трябва да продължат усилията за научноизследователска и развойна дейност. Те трябва да създадат начини за отделяне на деним от памук - полиестерни смеси, за да могат тези влакна да бъдат рециклирани. Ще трябва също да си партнират с доставчици, и заедно да изследват и разработват памучни влакна, които са достатъчно здрави, за да бъдат рециклирани и все пак да отговарят на техните високи стандарти за качество.
Въпреки тези предизвикателства, те продължават да изследват иновативните бизнес модели и начините за подкрепа на кръговата икономика. Те използват бавния моден подход, за който говори главният им изпълнителен директор Чип Берг, вместо да гонят бързите модни тенденции в търговията днес.
Въпреки че търговските марки разглеждат показатели като CLV, те постоянно мислят за понятия като стойност на целия живот на продукта и системите, необходими за поддържането на тези концепции. Например, в повече от 80 магазина на Levi в световен мащаб, имат шивашки магазини, които могат да поправят, преоразмерят вашия деним. Тези магазини удължават живота на дънките, така че можете да се закачите на любимата си чифт и няма да е необходимо да си купувате нови толкова често. Това е още една от стъпките, които правят, за да реализират кръгова икономика.
Днес тези стъпки остават несъвършени. Предстои им дълъг път и не могат да го направят сами. Те си сътрудничат с мрежа от доставчици и Коалицията за устойчиво облекло за това как могат по-добре да проектират, произвеждат и рециклират техните продукти, като колективно изместват поведението на потребителите, за да участват ефективно в кръговата икономика.
В крайна сметка са сигурни, че ще създадa система, която поддържа продукти със затворен контур, но всички ние, като потребители, трябва да помогнем!
https://www.levistrauss.com/2015/07/21/embracing-the-circular-economy/