Блог

Кръгова икономика, насекоми, биотехнологии: Разговорът за иновативната храна започва и в България

До 2050 г. световното население ще достигне 10 млрд. души, а в комбинация с повишаващия се стандарт в големи развиващи се икономики като Индия и Китай прогнозите са, че човечеството ще се нуждае от цели 52% повече протеини, за да покрива хранителните си нужди. Земята и настоящата глобална хранителна верига не могат да осигурят това, още повече че климатичните промени усложняват ситуацията.

Нужна е коренна промяна на менюто ни и на начина, по който произвеждаме и консумираме храна - това означава по-чисто и устойчиво земеделие, кръгова икономика, ограничаване на загубите на храна, алтернативни протеини, нови технологии.


На този фон България има много потенциал - тя например е единствената на Балканите, където индустрията за алтернативни протеини от насекоми е застъпена и дава сериозна заявка за развитие. Това представлява реален шанс страната ни да се превърне във водещ производител в региона. В същото време обаче държавата изостава с развитието на законовата рамка както за тази специфична ниша, така и с други стратегически документи и планове, които биха дали тласък на трансформацията на хранителния сектор. Все още например няма пътна карта и стратегия за въвеждането на принципите на кръговата икономика в страната.


Тези изводи се чуха по време на кръгла маса, посветена на бъдещето на храните, която се проведе в началото на седмицата в "Техпарк София". Инициатор на дебата бе Асоциацията на производителите и преработвателите на насекоми в България с подкрепата на Българската стартъп асоциация, а участие взеха още Cleantech Bulgaria, България, Френско-българската търговска камара, Endeavor България, инвестиционният фонд Black Peak Capital, компанията Harmonica, NV3 и др.


Визия за технологично-кулинарно бъдеще


Хранителният сектор днес е изправен пред много глобални заплахи: климатичните промени, ценови шокове заради войната, намаляващи инвестиции в традиционното земеделие, влошено състояние на почвите и недостиг на площи, огромни загуби на храна, които в Западния свят достигат до 30%. На този фон обаче се развиват много и интересни тенденции, свързани с производството и начина на консумация, които имат силата да доведат до промяна в бъдеще, ако се развиват в синергия, смята футурологът Мариана Тодорова от БАН.


Сред тях значително място заемат новите технологии: например блокчейн вече се използва и за по-добра инвентаризация и управление на веригите на доставка, а AI и Machine learning - за анализи и оптимизиране на процесите във ферми и производства. Роботизацията също има своето място в земеделието, като умни роботи вече могат самостоятелно да извършава дейности като бране, плевене и др, а дронове се ползват за наблюдения и прогнози.


Технологиите са много важни и за потребителското поведение. Така например сред горещите трендове е персонализираният нутриционизъм, при който лична здравословна диета се изработва според резултатите от геномно секвениране. Тази ниша има потенциал, защото е вид здравна превенция и води до по-качествен начин на живот. Така наречените wearables - умни гривни и часовници, които следят показателите на човек, също са част от оптимизацията на личното хранене и здравословни навици редом с други иновации - интернет на нещата, умните хладилници, кухненските роботи или 3D принтинга на храни.


Все повече нараства и търсенето на растителни храни, като веганизмът или поне вегетарианството се вижда от все повече потребители като антидот на силно замърсяващото индустриално животновъдство.


Подобрения има и в самите храни - модерни тенденции като биоземеделието, "домашните" храни и напитки, ферментацията, шоковото замразяване водят до по-качествени и хранителни продукти.


България трябва да ускори темповете за кръговата икономика


Задаващите се проблеми и трудности на глобалния хранителен сектор няма как да бъдат решени без бързото въвеждане на принципите на кръговата икономика във всички бизнес сектори, а страната ни изостава в тази задача, предупреди Десислава Димитрова от Съвета по кръгова икономика към Българската търговско-промишлена палата. Тя цитира и проучване на Световната банка, в което 78% от анкетираните фирми и




Made on
Tilda