Общината във финландския град Лахти финансира поредното еко начинание - 250 електрически велосипеда, които гражданите могат да използват в чертите на града. Пилотният период е в рамките на два месеца - септември и октомври тази година.
Цел
Внедряване на устойчив велосипеден транспорт, финансиран от общината в Лахти в рамките на инициативата Лахти – зелената столица за 2021г.
Подробна информация
Двумесечната пилотна фаза се радваше на добър успех и потребителски интерес. Следващата фаза е официалният старт на градските велосипеди, който е планиран след края на зимния сезон - 1 април 2022 г., тя ще продължи до края на октомври 2022 г. Въз основа на интереса броят на велосипедите може да се удвои и услугата може да е достъпна целогодишно. Сделката за велосипеди е в сила за следващите пет години. Градът се стреми да получи спонсори от частни и местни фирми, които да рекламират своето лого на велосипеда.
Цената за пробния период през септември и октомври 2021 г. беше 10 евро за 30-минути. Градският велосипед беше наречен Mankeli (жаргон на Лахти за използване на велосипед). Името беше решено с обществено гласуване след като градът получи над 500 предложения за имена от гражданите. “Mankeli” е залепено на воланите на велосипедите, а може да се види и на станциите за наем, които са около 30 в град Лахти. Велосипедите могат да бъдат върнати на всяка от гарите.
Електрическите велосипеди бяха специално търсени в Лахти, тъй като градът е известен с високите си хълмове. Велосипедите Mankeli са съществено допълнение към развитието на обществения транспорт и са част от инициативата Lahti Green Capital 2021.
Необходими ресурси
Инициативата се финансира от общинския бюджет, а наета компания се грижи за велосипедите, обслужването на клиентите и системата за отдаване под наем/мобилното приложение. Те заменят празните батерии с пълни и следят броя на велосипедите на станциите. Разходите за услугата са около 500 000 € на година.
Доказателство за успех
2955-а потребители са ползвали Mankeli през пилотния период септември-октомври 2021 г. Броят на наемите варира между 143 и 588 на ден. Най-популярните станции за отдаване под наем бяха пазарният площад и университетският кампус. Велосипедите Mankeli станаха популярни и получиха добри отзиви. В последния ден от пилотния период повече от 50 граждани караха велосипед заедно, за да отпразнуват инициативата.
Дата на започване и край: Септеври - октомври 2021
Възникнали трудности
Към момента не са фиксирани таксите, те ще бъдат предефинирани за следващия сезон. В допълнение към еднократното плащане ще има повече опции за плащане - еднодневна, уикенд и сезонна такса. Важен е балансът на наличността на велосипедите в различните станции.

Потенциал за обучение или трансфер
Използването на велосипеда Mankeli изисква изтегляне и регистрация на приложението. Мобилното приложение показва наличността на велосипеда и количеството батерия, която остава на мотора. Минималната възраст за участниците в регистрацията е 15 години.
Цената за двумесечния пилотен период беше 10 евро за половин час пътуване. Ако гражданите използват едно и също колело повече от половин час, се заплаща допълнително за всеки 30 минути.
Велосипедите са предмет на петгодишен договор. Градът има възможност да изкупи велосипедите за следващите години и да удължи времето за работа през зимните месеци, както и да увеличи броя на градските велосипеди. Подобна система за градски велосипеди беше внедрена в град Куопио във Финландия през 2020 г., наред с други градове. Там популярността на модерните возила беше толкова голяма, че нямаше време за смяна на батериите им.